Tüketici Hakem Heyeti Başvuru Koşulları

TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİNE İLİŞKİN BİLGİLENDİRME METNİ 
 
1.   Tüketici  hakem  heyetlerinin  görevi  nedir?  Tüketici  hakem  heyetleri  kimlerden oluşur? 
 
Tüketici  hakem  heyetleri,  6502  sayılı  Tüketicinin  Korunması  Hakkında  Kanun’a  göre  tüketici işlemleri ve tüketiciye yönelik uygulamalardan doğabilecek uyuşmazlıklara çözüm bulmak amacıyla  kurulan  heyetlerdir.  Başkanlığı  illerde  ticaret  il  müdürü  ilçelerde  kaymakam  veya bunların görevlendireceği bir memur tarafından yürütülen tüketici hakem heyetlerinin diğer üyeleri belediye, baro, tacir/esnaf ve tüketici örgütü temsilcilerinden oluşur. 
 
2.   Tüketici hakem heyetlerine yapılacak başvurularda parasal sınırlar nedir? 
 
Tüketici hakem heyetlerinin görev alanını belirleyen başvuru sınırları tüketici uyuşmazlıklarının değerleri açısından her yıl Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından ilan edilen yeniden değerleme oranında tekrar belirlenmektedir. Bu kapsamda
 
2023 yılı için; (01.01.2023 tarihinden itibaren)

66.000 Türk Lirası altında bulunan uyuşmazlıklarda İlçe veya İl Tüketici Hakem Heyetlerine başvuru yapılması zorunludur

2023 yılı için; (01.01.2023 tarihinden itibaren)
66.000 Türk Lirası ve üzerindeki uyuşmazlıkların karara bağlanması amacıyla tüketici hakem heyetlerine başvuru yapılamaz.

Söz konusu uyuşmazlıkların çözümü için 6502 sayılı Kanun’un 73/A maddesi kapsamında sırasıyla dava şartı arabuluculuk müessesesine ve tüketici mahkemelerine; tüketici mahkemeleri bulunmayan yerlerde ise asliye hukuk mahkemelerine başvurulması gerekmektedir. 
 
3.   Tüketici hakem heyetlerine nasıl başvuru yapılır? 
 
Şahsen  veya  avukat  aracılığıyla;  elden,  posta  yoluyla  veya  elektronik  ortamda  e-Devlet  kapısı üzerinden Tüketici Bilgi Sistemi (TÜBİS) ile tüketici hakem heyetlerine başvuru yapılabilir. Bu itibarla, tüketici hakem heyetlerine sözlü başvuru yapılamamaktadır. Başvurular, uyuşmazlık konusunu içeren dilekçenin, varsa delil oluşturan ilgili belgelerle birlikte  tüketici  hakem  heyetine  verilmesiyle  yapılır.  Tüketici  hakem  heyetlerine  yapılacak başvurular   Ticaret   Bakanlığı’nın   internet   sayfasında   yer   alan   başvuru   formu   kullanılarak yapılabilir. 
Başvuru  formu  kullanılmadan  yapılan  başvurularda  ise  başvuru  sahibinin  adı,  soyadı,  Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası, adresi ve varsa diğer iletişim bilgileri, talebi ve Türk Lirası cinsinden  uyuşmazlık  değeri  ile   şikayet   edilene  ilişkin  bilgilere  yer  verilmesi  zorunludur. Uyuşmazlık değerinin döviz cinsinden olması durumunda, söz konusu değer başvuru tarihindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası’nın belirlediği efektif döviz satış kuru esas alınarak Türk Lirası’na çevrilir. 
Elektronik ortamda yapılan başvuruların TÜBİS ile yapılması zorunludur. Bu başvuruların geçerli olabilmesi için uyuşmazlıkla ilgili başvuru formunun eksiksiz olarak doldurulması, varsa bilgi ve belgelerin sisteme yüklenmiş olması gerekir. 
 
4.   Hangi tüketici hakem heyetlerine başvuru yapılabilir? 
 
 Başvurular,  tüketicinin  yerleşim  yerinin  bulunduğu  veya  tüketici  işleminin  yapıldığı yerdeki tüketici hakem heyetine yapılabilir. 
 
5.   Tüketici hakem heyetleri bulunmayan yerlerde başvurular nasıl yapılır? 
 
Tüketici hakem heyetleri illerde Ticaret İl Müdürlükleri, ilçelerde Kaymakamlıklar bünyesinde faaliyet göstermektedir. Ancak her ilçede tüketici hakem heyeti bulunmamaktadır. Bazı tüketici hakem heyetlerinin yetki alanları daha geniş şekilde belirlenerek hakem heyeti bulunmayan ilçeleri de kapsayacak şekilde etkilendirilmiş tüketici hakem heyetleri olarak faaliyette bulunmaktadır.
 
Tüketici hakem heyetleri bulunmayan yerlerde ise ilgili kaymakamlıklarda bulunan irtibat personeli tarafından başvurular alınarak TÜBİS’e kaydedilmektedir. 
 
6.   Tüketici hakem heyetleri tarafından başvurular nasıl incelenir? 
 
 Tüketici hakem heyetleri incelemeleri dosya üzerinden yapılır, gerekli görülmesi halinde tüketici hakem heyetleri tarafından ayrıca taraflar ve bilirkişi dinlenebilir. Tüketici hakem   heyetleri, uyuşmazlık   konusuna   ilişkin   her   türlü   bilgi   ve   belgeyi taraflardan, ilgili kişi, kurum ve kuruluşlardan isteyebilir. İstenen bilgi ve belgelerin sunulması için tebliğ  tarihinden  itibaren  en  fazla  30  gün  süre  verilir.  Talep  edilmesi  ve  tüketici  hakem  heyeti başkanlığınca uygun görülmesi halinde bu süre uzatılabilir. Tüketici hakem heyeti başkanlığınca istenilen bilgi ve belgelerin verilen süre içinde sunulmaması halinde dosyadaki  mevcut bilgi ve belgeler üzerinden karar verilir. Tüketici hakem heyeti başkanı, çözümü özel veya teknik bilgiyi gerektiren hallerde taraflardan  birinin  talebi  üzerine  yahut  re’sen  bilirkişi  görevlendirebilir.Bilirkişi  raporunun hazırlanması için ilirkişiye verilecek süre, bilirkişi görevlendirilmesine ilişkin yazının bilirkişiye tebliğinden  itibaren  15  iş gününü geçemez. Bilirkişinin talebi üzerine bu süre 15 iş gününü geçmemek ve bir defaya mahsus olmak üzere uzatılabilir.
 
7.   Tüketici hakem heyetleri ne kadar sürede karar verir? 
  
Tüketici hakem heyetine yapılan başvurular başvuru tarih ve sırasına göre en geç altı ay içinde görüşülür ve karara bağlanır. Yapılan başvurunun niteliği, başvuru konusu, mal veya hizmetin özelliği gibi hususlar dikkate alınarak, karar süresi en fazla altı ay daha uzatılabilir. Tarafların ivedi inceleme talebinde bulunması ve talebin başkan tarafından uygun görülmesi halinde ise başvurular tüketici hakem heyetince öncelikle gündeme alınabilir.
 
8.   Tüketici hakem heyetlerinin kararlarının yerine getirilmesi nasıl sağlanabilir? 
 
Tüketici hakem heyetlerinin kararları tarafları bağlayıcı niteliktedir. Söz konusu kararlar yerine getirilmezse, 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu kapsamında ilamların icrası hükümlerine göre kararın uygulanmasına yönelik işlemler için ilgili icra dairesine başvurulabilir. 
 
9.   Tüketici hakem heyetlerinin kararlarına karşı itiraz edilebilir mi? 
      
Taraflar tüketici hakem heyeti kararının tebliğinden itibaren 15 gün içinde tüketici hakem heyetinin bulunduğu yerdeki tüketici mahkemesine, tüketici mahkemesi bulunmayan yerlerde asliye hukuk mahkemesine karara karşı itiraz edebilir. Ancak daha önce karar veren tüketici hakem heyetine itiraz amacıyla yeniden başvuru yapılamamaktadır. Mahkemeye itiraz aşamasında, tüketiciler 492 sayılı Harçlar Kanunu’nda düzenlenen harçlardan muaftır. Ancak 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu uyarınca gider avansı ödenmesi gerekmektedir.
Tüketici  hakem  heyeti  kararlarına  karşı  yapılan  itiraz  üzerine  tüketici  mahkemesinin vereceği karar kesindir. 
 
10. Başvuru aşamaları nereden takip edilebilir? 
 
Tüketici hakem heyetlerine yapılan başvurular e-Devlet üzerinden TÜBİS kanalıyla takip  edilebilir.
 
11. Tüketici hakem heyeti tarafından yapılan başvuruya ilişkin henüz karar alınmadan  önce tarafların uzlaşması halinde nasıl bir yol izlenmelidir? 
        
Başvuruya  konu  uyuşmazlığın,  tüketici  hakem  heyeti  tarafından  karar  verilene  kadar çözümlenmesi halinde, söz konusu durumun ispatına yönelik bilgi ve belgelerin tüketici hakem  heyetine iletilmesi gerekmektedir. 
        
Daha detaylı bilgi için  https://tuketici.ticaret.gov.tr/tuketici-sikayetleri/sikca-sorulan-sorular  adresli internet sitesinde yer verilen Sıkça Sorulan Sorular bölümünden tüketici hakem heyetleri ve tüketici sözleşmeleri hakkında Ticaret Bakanlığı tarafından hazırlanan çeşitli soru ve cevaplara ulaşılabilir. 
Tüketici  hakem  heyetlerine  başvuru  yapılırken  kullanılması  gereken  başvuru  formu örneğine  https://tuketici.ticaret.gov.tr/tuketici-sikayetleri/basvuru-formlari   adresli  internet sitesi üzerinden ulaşılabilir. 
 
 
basvuru_formu
127 KB
 
 
 
Fatih Sultan Mehmet Mah, Kent Meydanı Sok. No:1, 41250 Kartepe/KOCAELİ
0 (262) 371 33 04